I somras inledde Hemmakväll ett partnerskap med Too Good To Go för att minska svinnet i sina butiker. Överraskningskassarna med godis, snacks och dryck som annars riskeras att slängas har snabbt blivit eftertraktade och bara ett drygt halvår senare har samarbetet lett till att över 20 000 kassar har kunnat räddas.
Över 54 000 kilo CO2e – lika mycket som det krävs för att göra nio resor runt jorden, har undvikits från att släppas ut i onödan genom Hemmakvälls samarbete med Social Impact-företaget Too Good To Go under det senaste halvåret. Sedan partnerskapet inleddes den första juli 2024 har över 20 000 kassar hämtats från Hemmakvälls butiker över hela Sverige. Kassarna är fyllda med godis, snacks och dryck som exempelvis utgått från sortimentet, har defekta förpackningar eller har närmat sig sitt bäst före-datum.
– I allmänhet slängs det alldeles för mycket i vårt samhälle. En tillknycklad förpackning gör ju inte godiset mindre gott och vi är glada att det här samarbetet gör att någon får njuta av det.
Att det har blivit 20 000 kassar på bara ett halvår känns fantastiskt! Vi har hört att Överraskningskassarna har varit väldigt eftertraktade och ofta försvinner snabbt efter att de har lagts upp. Det hoppas vi fortsätter, säger Julia Kaukinen och lägger till:
– För oss är det här ett jättebra sätt att göra något för klimatet samtidigt som vi ser till att alla varor som vi köper in omsätts. Dessutom blir det ett naturligt sätt för kunder att utforska delar av sortimentet som de annars inte brukar köpa och kanske hitta nya favoriter.
En viral succé
Överraskningskassarna kan bokas av användare av Too Good To Go-appen och sedan hämtas upp i Hemmakvälls butiker. Varje kasse säljs för 59 kronor, men innehåller artiklar till ett värde mellan 177 och 189 kronor – ofta från olika delar av sortimentet för att passa alla smaker. Det reducerade priset är en del av förklaringen till att intresset för Överraskningskassen har varit så stort, men inte hela. Faktum är att de har blivit en snackis i sociala medier. Under hela hösten har ungdomar lagt upp videor när de öppnar sina kassar och upptäcker innehållet.
– Det har varit fantastiskt att se trenden växa fram av sig själv. Vi tycker att det är jättekul att så många engagerar sig och gör något eget med våra produkter. Inte minst när det går att kombinera med en insats för klimatet. Förhoppningsvis kan det bidra till att ännu fler upptäcker Too Good To Go-appen och själva börjar rädda kassar, säger Julia Kaukinen.