OM OSS

Om vi fick bestämma skulle det vara hemmakväll jämt!

Fast då skulle man förstås inte ha något att se fram emot. Längtan och förberedelserna är ju en del av själva upplevelsen. I alla tider har människor sökt pauser från vardagen och stunder av njutning – och med dagens stress känns det kanske viktigare än nånsin.

Men bara du vet hur du vill ha din hemmakväll och den måste varken upplevas hemma eller på kvällen. Poängen är att du får pausa, njuta och fly in i en annan värld – och det är här HEMMAKVÄLL kommer in. Som Sveriges stoltaste leverantör av hemmakvällar tänker vi se till att du får det du behöver.

Ett team av specialister brinner för att göra hemmakvällen till den bästa stunden på dagen. De provsmakar godiset, dippar i dippen, beställer de ovanligaste snacksen och testar den bubbligaste läsken. För en hemmakväll blir aldrig en riktig hemmakväll utan HEMMAKVÄLL.

Kent Olsson, ägare Hemmakväll

VÅR HISTORIA

Swipea för att läsa mer!

1994

De glada butiksinnehavarna Per-Anders och Janne Haglund driver två butiker i Borås. De strålar samman med sina kompanjoner Hans och Roland Örtendahl samt Mats Berntsson. En trio som driver butiker i Kungälv, Stenungsund och Uddevalla. Tillsammans startar de företaget Videomix.

De enskilda butikerna går nu under namnet Videomix. Företagen inom kedjan benämns även efter stad.

1995

Peter Blomgren med butik i Skene ansluter sig till skaran. Butiken i Kungälv säljs till Martin Högstedt och Håkan Krabbe.

1996

Nere i Skåne bestämmer sig Kent Olsson för att bli en del av kedjan. Hans butiker i Halmstad, Hässleholm, Landskrona och Trelleborg går samman under namnet Videomix Syd.

1997

Det gemensamma bolaget Videomix Sverige AB bildas. Den första gemensamma butiken köps, belägen i Varberg. I samband med köpet börjar idén glöda om att använda franchising som samarbetsmodell.

1998

Kedjan öppnar ytterligare en gemensam butik, denna gång i Falkenberg.

2004

Videomix Syd med Kent Olsson i spetsen köper upp Kungsan med sina nio butiker. Fyra av dessa drivs i egen regi och fem drivs som franchisebutiker.
I september samma år ansluter sig två butikskedjor i Stockholm, Videomix Nord och Videomix Stockholm med fyra butiker vardera. Underhållningskedjan består därmed av 38 butiker i Sverige.

2005

De glada ägarna tar steget och påbörjar övergången till en franchisekedja

2007

De ännu gladare ägarna köper upp franchisekedjan Hemmakväll som är verksam i Norrland. De beslutar att använda Hemmakväll som namn på kedjan framöver. Kedjan sträcker sig nu från Trelleborg i söder till Luleå i norr!

2008

I mars byter Videomix namn till Hemmakväll.

2009

Hemmakväll AB fusioneras med Videomix Syd med Kent Olsson i spetsen, tidigare franchisetagare. Bolaget arbetar vidare under varumärket Hemmakväll.

2013

Huvudkontoret och centrallagret i Landskrona har fullt upp då nöjeskedjan är uppe i 103 butiker.

2015

Lösgodisetsdag lanseras! En av de viktigaste dagarna för oss och firas varje år den sista lördagen i september.

2016

Hemmakväll öppnar sin allra första konceptbutik på temat ”En ny värld av godis” på Väla Centrum utanför Helsingborg. En riktig drömbutik för alla som älskar surt, sött och salt, fylld med godsaker av alla de slag och tjusiga presentförpackningar för den som vill ge bort något gott.

2022

Vi får nytt tillskott i form av våra maskotar – Hemmis och Kvällis! De är två busiga filurer som tilltalar våra yngre besökare och syns på olika ställen i våra butiker och digitalt.